Ciekły wtrysk w przystępnej cenie

LiquidSi to instalacja V generacji holenderskiej firmy Vialle dedykowana do jednostek napędowych z pośrednim wtryskiem paliwa, zasilająca silnik gazem w fazie ciekłej. System ten można już nabyć w cenie 4,5-4,8 tys. zł.

W poprzednim numerze miesięcznika Autogaz Journal opisaliśmy opracowaną specjalnie do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny instalację LPdi firmy Vialle, zasilającą auta gazem LPG w fazie płynnej. Postanowiliśmy pozostać przy tej nowatorskiej technologii holenderskiego producenta prezentując system LiquidSi (liquid smart injection), przeznaczony do silników z pośrednim wtryskiem paliwa.

Uproszczona konstrukcja

W przeciwieństwie do wykorzystującej fabryczne podzespoły silnika (wysokociśnieniową pompę paliwa i wtryskiwacze benzynowe) instalacji LPdi, system LiquidSi wyposażony jest w pompę i wtryskiwacze gazowe, które jak zapewnia producent, dorównują wytrzymałością odpowiednikom benzynowym. Instalacja nie posiada parownika, ani dodatkowych przewodów zapewniających chłodzenie.

W stosunku do systemów sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej, konstrukcja i zasada działania instalacji LiquidSi została znacznie uproszczona. Gaz w fazie ciekłej tłoczony jest przez pompę (zintegrowaną z wielozaworem) znajdującą się w zbiorniku LPG do wtryskiwaczy zamontowanych w kolektorze dolotowym silnika.

System Vialle LiquidSI jest w pełni kontrolowany przez oryginalną jednostkę sterującą silnikiem, dzięki czemu udało się zachować fabryczne parametry silnika.

Samochód wyposażony w instalację holenderskiego producenta pracuje na gazie niemal tak samo jak na benzynie. Nie mamy tu do czynienia ze spadkiem mocy ani pogorszeniem kultury pracy silnika. Pracę wtryskiwaczy gazowych nadzoruje bezpośrednio sterownik benzynowy. Sterownik LPG pełni tu rolę pośrednika. Jego podłączenie do instalacji elektrycznej przeprowadza się za pomocą kostek i czterech połączeń lutowanych.

Bezpieczne zawory

Silnik uruchamiany jest na benzynie, a przejście na LPG odbywa się automatycznie. W niskich temperaturach otoczenia następuje to po około 3 minutach. Po skończeniu sie gazu w zbiorniku silnik powraca do zasilania benzynowego.

W instalacji LiquidSi gaz wtryskiwany jest bezpośrednio do kolektora dolotowego, gdzie ulega rozprężeniu, schładzając jednocześnie powietrze i zawory ssące. Ma to zbawienny wpływ na ich trwałość. Instalacja nie wymaga stosowania urządzeń lubryfikujących do aut mogących mieć problem z wypalaniem gniazd zaworowych. System ten można zamontować w silnikach, które do tej pory nie tolerowały pracy na LPG. Instalacja LiquidSi jest całkowicie bezobsługowa, nie wymaga wymiany filtrów, a co za tym idzie nie generuje kosztów serwisu podczas eksploatacji.

System ten posiada uniwersalną, modułową konstrukcję, pozwalającą na jej wykorzystanie w niemal wszystkich autach z silnikami benzynowymi z wtryskiem pośrednim, włącznie z jednostkami turbo czy spełniającymi normy czystości spalin Euro 5. Oferta obejmuje silniki od 3 do 8 cylindrów o mocy do 190 KM. Instalacja nie ingeruje w układ chłodzenia auta, nie jest wrażliwa na czynniki zewnętrzne: wilgotność, temperaturę i ciśnienie. System minimalizuje ujemne skutki pracy na gazie, takie jak negatywne oddziaływanie na zawory.

Przystępna cena

Do tej pory, ze względu na wysoką cenę, instalacje wtrysku gazu w fazie ciekłej znajdowały się poza zasięgiem wielu klientów. Dzięki wykorzystaniu tańszych podzespołów udało się obniżyć jej cenę o połowę. Jednocześnie firma Vialle zapewnia o ich wysokiej jakości i trwałości.

Najwięcej oszczędności przyniosło zastosowanie nowej, tańszej pompy gazu. Dotychczasowa pompa membranowa, która kosztowała aż 3 tys. zł została zastąpiona przez model o innej konstrukcji. Nowa pompa łopatkowa pracuje na jednym stałym napięciu i jest o 2 tys. zł tańsza. Z uwagi na niższą cenę oscylującą w granicach 4,5-4,8 tys. zł instalacja ta może stanowić poważną konkurencję dla popularnych systemów z wtryskiem gazu w fazie lotnej.

Liczba warsztatów zajmujących się montażem systemu holenderskiej firmy Vialle nie jest jeszcze w Polsce zbyt duża. Wymaga to nie tylko znajomości samej instalacji, ale również sposobów jej odpowiedniej regulacji i późniejszego serwisu. Właściciele warsztatów zainteresowani montażem systemu LiquidSi mogą skorzystać ze szkoleń organizowanych przez Vialle. Firma zapewnia też asystę technika podczas pierwszego montażu w zakładzie montażowym.