Jak założyć warsztat samochodowy

Do otwarcia własnego warsztatu nie potrzeba żadnych zezwoleń ani uprawnień. Miejscem napraw samochodów może być nawet przydomowy garaż. Lepiej jednak zainwestować w wynajem porządnego lokalu.

Warsztat samochodowy może z powodzeniem funkcjonować zarówno jako samodzielna działalność, ale również jako uzupełnienie już prowadzonego biznesu: stacji kontroli pojazdów, myjni czy serwisu LPG. Rozpoczęcie tego typu działalności nie wiąże się z koniecznością zdobywania dodatkowych koncesji i zezwoleń.

Warsztat samochodowy wymaga wybrania odpowiedniej lokalizacji. W najgorszym razie może być to nawet przydomowy garaż, ale dla powodzenia biznesu lepiej wynająć większy lokal z wygodnym dojazdem i miejscami parkingowymi.

Przed podjęciem decyzji o otwarciu warsztatu warto zbadać lokalny rynek i sprawdzić ile podobnych zakładów znajduje się w okolicy jego potencjalnej lokalizacji. Powierzchnia warsztatu nie powinna być mniejsza niż 100 m kw. Muszą się tam zmieścić co najmniej dwa stanowiska do obsługi samochodów, pomieszczenie magazynowe i małe biuro. Warsztat musi być wyposażony w odpowiednią wentylację, oświetlenie i antypoślizgowe podłogi.

Zakres usług

Przyszły właściciel warsztatu, jeszcze przed otwarciem serwisu, powinien zdecydować, jakich napraw będzie dokonywał. Dobra specjalizacja i odpowiednio dobrany zakres usług pozwoli zyskać przewagę nad konkurencją.

Można nastawić się na naprawianie wszelkiego rodzaju usterek lub wybrać konkretną specjalizację. Zakres usług może obejmować kompleksową naprawę samochodów wraz z wymianą oleju i wszystkich filtrów oraz diagnostykę komputerową. Warsztat może się też zajmować wymianą opon i geometrią kół oraz przeglądami technicznymi pojazdów. Jedną z najbardziej dochodowych działalności w tej branży stanowią naprawy elektroniczne. Usuwanie usterek w komputerach pokładowych nowoczesnych aut wymaga posiadania specjalistycznego sprzętu.

Większy zakres usług daje przewagę nad konkurencją, ale jednocześnie pociąga za sobą wyższe koszty związane z wyposażeniem warsztatu. W przypadku ograniczonych środków można zawęzić swoją działalność do naprawy wybranych marek lub części pojazdów, np. silników, pomp wtryskowych, rozruszników czy hamulców. Zdaniem znawców branży najlepiej nastawić się na naprawy mechaniczne, elektroniczne lub blacharsko-lakiernicze. Zanim zdecydujesz o ukierunkowaniu swoich usług warto zorientować się, jakich pojazdów w okolicy jest najwięcej i na jakich klientów możesz liczyć.

Niezależnie lub w sieci

Świadcząc usługi w zakresie mechaniki pojazdowej możesz działać samodzielnie

lub dołączyć do jednej z ogólnopolskich sieci warsztatów. Korzyści wynikające z tego drugiego rozwiązania to m.in. większa rozpoznawalność wynikająca z działania pod egidą znanej marki, wsparcie w akcjach marketingowych, szkolenia dla mechaników i większy dostęp do części. Uczestnictwo w sieci narzuca określone wymogi w zakresie wyposażenia warsztatu, kwalifikacji zatrudnionych pracowników i jakości świadczonych usług. Będziesz też zobowiązany dostosować ceny do oficjalnego cennika, a te jak wiadomo są duże wyższe niż w niezależnych warsztatach. To istotny argument przemawiający za podjęciem samodzielnej działalności, tym bardziej że w dalszym ciągu największy wpływ na decyzję o wyborze warsztatu ma cena świadczonych usług. Samodzielne prowadzenie warsztatu daje też pełną swobodę w wyborze dostawców części oraz nie zobowiązuje do zakupu zaawansowanych technicznie urządzeń. Dzięki temu unikniemy sporych wydatków.

Otwarcie warsztatu wymaga nawiązania współpracy z hurtownią części samochodowych. Dzięki wynegocjowanym rabatom sprzedaż podzespołów montowanych w naprawianych autach stanowi dodatkowy dochód warsztatu (marża wynosi 10-80 proc.). Szanse na korzystniejsze warunki stwarza stała współpraca z jednym dostawcą. Przy regularnych zamówieniach i wysokich obrotach możesz liczyć na korzystniejsze rabaty i dostawę części do warsztatu.

Wyposażenie warsztatu

Ze względu na duże zróżnicowanie rynku usług motoryzacyjnych trudno jednoznacznie określić wysokość nakładu potrzebnego na uruchomienie warsztatu. Podstawowe koszty związane z zakupem najpotrzebniejszych narzędzi i urządzeń zamykają się w kwocie 30 tys. zł. Doliczając do tego wydatki na wynajęcie lokalu i zaadaptowanie pomieszczeń na potrzeby warsztatu kwota ta wzrośnie do 50 tys. zł. Koszty te mogą być jeszcze wyższe, jeśli wyposażymy warsztat w nowoczesny sprzęt i wynajmiemy obiekt w dobrej lokalizacji.

Warsztat powinien być wyposażony w kanał lub podnośnik ułatwiający wykonywanie napraw pod samochodem. Wśród elementów wyposażenia powinny się też znaleźć urządzenia do diagnostyki pojazdów, komplet kluczy, zestaw mierników i przyrządy do regulacji sprzęgła. Zakup podnośnika to wydatek rzędu 8 tys. zł. Nieco taniej bo w granicach 5 tys. zł wyniesie koszt budowy kanału. Warsztat trzeba też wyposażyć w komplet narzędzi (3 tys. zł) i mierników (około 800 zł) oraz w sprzęt do diagnostyki komputerowej. Cena jednego takiego urządzenia to wydatek co najmniej 3 tys. zł. Do tego trzeba dokupić odpowiednie oprogramowanie, kompatybilne z danymi markami samochodów.

W planie finansowym przedsięwzięcia trzeba też uwzględnić koszty prowadzenia warsztatu. W zależności od miejsca, miesięczny koszt wynajęcia lokalu waha się w granicach 1,5-3 tys. zł. Mały warsztat zatrudnia z reguły jednego mechanika, oprócz tego przy naprawach najczęściej pracuje również sam właściciel. Decydując się na zatrudnienie pracownika trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 3-4 tys. zł miesięcznie. Warsztat musi też dysponować wolnymi środkami na bieżący zakup części. Dla zachowania płynności finansowej potrzebne jest około 4 tys. zł. W zależności od zakresu usług i liczby klientów kwota tam może być odpowiednio wyższa. Do kosztów prowadzenia warsztatu należy doliczyć jeszcze opłaty za prąd, wodę, wywóz odpadów i rachunki za telefon.

Normy środowiskowe

Każdy właściciel warsztatu samochodowego musi zadbać o to, aby jego obiekt spełniał wszelkie wymogi związane z ochroną środowiska. Wymiana oleju silnikowego w musi być prowadzona za pomocą profesjonalnego sprzętu, zapobiegającego niekontrolowanym wyciekom. Właściciel warsztatu zobowiązany jest do podpisania umowy na odbiór zużytego oleju silnikowego, brudnego czyściwa oraz złomu. Musi też prowadzić ewidencję wytworzonych odpadów wraz z jej corocznym zbiorczym zestawieniem składanym do Urzędu Marszałkowskiego. Niewywiązanie się z tego obowiązku podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł, która w przypadku kolejnego ponaglenia wzrasta do 2 tys. zł. Jeżeli w ciągu roku wytworzysz więcej niż 100 kg materiałów niebezpiecznych, wówczas konieczne jest uzyskanie decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami.

Powierzenie usuwania odpadów firmie nieposiadającej zezwolenia lub pozbywanie się ich np. poprzez palenie w piecu, zakopywanie, wylewanie do kanalizacji grozi wysokimi sankcjami, a nawet aresztem. Za wytwarzanie odpadów bez wymaganej decyzji środowiskowej lub z naruszeniem jej warunków możesz zostać ukarany grzywną w wysokości 5 tys. zł.